نوین هاست ،ارائه دهنده خدمات هاست و سرور مجازی

ارائه دهنده خدمات طراحی سایت ، هاستینگ و سرور

نوین هاست ،ارائه دهنده خدمات هاست و سرور مجازی

ارائه دهنده خدمات طراحی سایت ، هاستینگ و سرور

نوین هاست ،ارائه دهنده خدمات هاست و سرور مجازی
  • ۰
  • ۰

رایانش ابری در یک دهه ی گذشته از سرویسی ناشناخته که تنها در اختیار شرکت های چند میلیارد دلاری بوده است به بخش جدا نشدنی محیط اینترنت تبدیل شده است. نوین هاست قصد دارد تا در این پست به روند تغییر رایانش ابری و همچنین آخرین ترندهای این تکنولوژی بپردازد.

 

برترین ترندهای رایانش ابری در سال ۲۰۱۹

هاست , خرید هاست , خرید سرور , سرور ایران , خرید سرور ایران , سرور ابری

رایانش ابری در ساده‌ترین شکل و در حقیقت در شکل نخستین خود ، نوعی انبارداری دیجیتال است. رایانش ابری نیز درست مانند همتای آفلاین خود برای کاهش هزینه‌های زیرساختی که شرکت ها برای ذخیره و مراقبت از اطلاعات پرسنل و همچنین مشتریان خود پرداخت می‌کردند ، مورد تصویب و استفاده قرار گرفت. سرویس رایانش ابری نخستین بار در ماه اوت سال ۲۰۰۶، با عرضهٔ  EC2 ( نخستین سرویس رایانش ابری شرکت آمازون (AWS ) به بازار ، به دنیای کامپیوتر معرفی شد . بلافاصله پس از آن ، در سال ۲۰۰۸ شرکت گوگل Google App Engine خود را راه‌اندازی نمود . مدت کوتاهی پس از آن یک شرکت تحقیقاتی به نام Gartner تحقیقات خود را در مورد مزایا و امکانات این پلتفرم جدید آغاز کرد و بدین ترتیب ترندهای رایانش ابری نیز آغاز شدند .

 

وضعیت فعلی صنعت رایانش ابری و ترندهای رایانش ابری

صنعت رایانش ابری از زمان آغاز فعالیت خود ترندهای مختلفی را پشت سر گذاشته است. بر اساس تحقیقات انجام شده و تقاضای عمومی بازار ، خیلی زود صنعت رایانش ابری بسته به محل قرار گیری سرور ابری و نوع خدمات ارائه‌شده توسط سیستم سرور ابری به بخشهای مختلفی تقسیم شد.

 

بر اساس محل قرار گیری سرور ابری

سرور ابری عمومی

سرور ابری عمومی سروری است که در آن ، کل زیرساخت های محاسباتی در محوطه شرکت رایانش ابری که ارائه دهنده ی خدمات فوق است ، واقع شده است. مشتری هیچ کنترل فیزیکی براین زیرساخت ها ندارد و مجبور است منابع و سخت افزار خود را با سایر مشتریانی که از همان سرویس استفاده می‌کنند ، به اشتراک بگذارد.

 

سرور ابری خصوصی

سرور ابری خصوصی به این معنی است که با وجود اینکه همچنان سخت‌افزار سرور مجازی در مکانی دور از مشتری قرار دارد، اما تنها یک مشتری یا یک شرکت از زیرساختهای موجود برای شبکه استفاده می‌کند. همچنین امکان ذخیره‌سازی سیستم به صورت محلی وجود دارد . البته این‌کار ، کار گران و پرهزینه‌ای است ، اما امکان کنترل فیزیکی زیرساختها را برای مشتری فراهم می کند.

 

ابر هیبریدی

سیستم ابر هیبریدی چند سرور ابری عمومی و خصوصی را در یک سیستم با هم ترکیب می‌کند. در این سرویس ممکن است یک شرکت در عین آنکه اطلاعات خود را به صورت ایمن بر روی یک سرور ابری خصوصی نگه می‌دارد ، از یک سرور ابری عمومی برای ارتباط و تعامل با مشتریان خود استفاده کند. در این حالت ، این دوسرور ضمن آنکه داده‌های شرکت را جدا از یکدیگر نگه می‌دارند ، برای تکمیل اطلاعات ، برخی از این داده‌ها را بین خود به اشتراک می‌گذارند.

 

سرور ابری گروهی ( اجتماعی ) Community Cloud

از Community Cloud برای به اشتراک‌گذاری داده‌ ها و اطلاعات میان سازمان‌‌ها استفاده می‌کنند. برخی از سیستم ها به شکل کلی اطلاعات و داده‌ ها را بین یک واحد مجزا و سرور عمومی به اشتراک می‌گذارند. معمولا در هر کشوری سیستمی که توسط دولت اداره می‌شود نمونه‌ای از Community Cloud است .

 

بر اساس سرویس های ابری

IaaS ( زیرساخت به عنوان سرویس )

IaaS شامل ارائه شیوه‌های  ذخیره سازی  داده‌ها و اطلاعات با استفاده از دیسک های ذخیره سازی و سرورهای مجازی و ... است. در این سرویس تنها می توان به داده ها دسترسی یافت  یا آنها را حذف کرد. Amazon, Rackspace و Flexiscale چند نمونه از شرکت هایی هستند که نقش عمده‌ای در ارائهٔ IaaS دارند .

 

PaaS ( پلتفرم  به عنوان سرویس )

سرویس های ابری مبتنی بر PaaS پلتفرم ساخت و توسعه‌ای را در اختیار شرکتها قرار می‌دهند که شامل سیستم عامل ، زبان برنامه نویسی، database و سرور مجازی وب است. این بدان معنی است که مشتریان می‌توانند با استفاده از  کارکرد این سرویس ، سرویس و خدمات ابری سفارشی خود را ایجاد کنند. Google App Engine, Microsoft Azure و Salesforce نمونه‌هایی از سیستم PaaS هستند.

 

SaaS ( نرم‌افزار به عنوان سرویس )

سرویس های SaaS توسط همان شرکتهایی که این خدمات را عرضه می‌کنند ، ایجاد شده است. تنها کاری که مشتری باید انجام دهد آن است که بر اساس مبلغی که بابت استفاده از این سرویسها پرداخت می‌کند ، به آنها دسترسی یافته و از آنها استفاده کند. این هزینه بسیار کمتر از آن است که مشتری خودش این خدمات را ایجاد کند.  حتی برخی از این خدمات به صورت رایگان به مشتریان ارائه می شوند.

 

اپلیکیشن های محبوب و رایجی همچون Gmail, Google Docs  و NetSuite نمونه‌ّایی از سرویس SaaS هستن. وقتی تمام این بخش ها و سرویسها در کنار هم قرار می‌گیرند و با هم ترکیب می‌شوند ، صنعت جهانی رایانش ابری را به وجود می‌آورند که در سال ۲۰۱۷ توانسته است به درآمد هنگفت ۱۸۰ میلیارد دلاری دست پیدا کند. در کل از آنجا که پیش‌بینی می‌شود این درآمد در چند سال آینده دوبرابر شود ، بازار سرور مجازی ابری  تنها بیش از ۸۰ میلیارد دلار صرف ساخت سخت‌افزار و نرم افزار کرده است  و تمام نقش‌آفرینان می‌کنند.

 

آخرین ترندهای رایانش ابری در سال ۲۰۱۹

ترندهای رایانش ابری متعددی  در حال شکل‌گیری در صنعت رو به رشد رایانش ابری هستند. ترندهایی که نوین هاست در این مطلب به آنها می‌پردازد ، ترکیبی از شیوه‌های جدید و قدیمی است که نحوهٔ عملکرد این صنعت را تغییر داده‌اند. حال نگاهی کوتاه به برخی از این ترندها می‌اندازیم:

 

رشد انبوه

این ترند یکی دیگر از ترندهای رایانش ابری  است که همچنان در سال ۲۰۱۹ نیز به عنوان یک ترند در این صنعت به حساب می‌آید. با توسعهٔ سرویسهای جدید در زمینهٔ   SaaS, PaaS و IaaS و تکامل سرویسهای جدیدی همچون عملکرد به عنوان سرویس  (FaaS) و backend به عنوان  سرویس ( BaaS ) ، انتظار می‌رود که بازار سرور ابری رشد قابل توجهی داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود که تنها SaaS رشد CAGR حدود ۱۸٪ داشته باشد. PaaS در سال ۲۰۱۷ با درصد پذیرش و به‌کارگیری ۳۲٪ ، عملکرد قابل توجهی داشته است و پیش‌بینی می‌شود که این میزان تا سال ۲۰۲۰ به ۵۶٪ برسد. پیش بینی می شود که بازار IaaS حتی با امکانات محدود خود در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۷ مییارد دلار باشد.به نظر می‌رسد حتی وقتی صنایع مرتبط با رایانش ابری دچار رکود هستند ، آینده بازار رایانش ابری به طور قطع به سمت رشد باشد.

 

افزایش ظرفیت ذخیره سازی

افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی یکی دیگر از ترندهای رایانش ابری است که به رشد این صنعت ارتباط دارد. ظرفیت جهانی ذخیره‌سازی ابری ، تنها در سال ۲۰۱۷ حدود ۶۰۰  (EB (Exabytes بود. با توجه به اینکه قرار است این ظرفیت تا پایان سال ۲۰۱۸ تقریبا دو برابر شده و به ۱.۱ (ZB (Zettabyte برسد ، می‌توانیم مطمئن باشیم که این ظرفیت یکی از ترندهای رایانش ابری در سال ۲۰۱۹ باشد. این اعداد به لطف استفادهٔ افراد عادی و اشتراک‌گذاری آنلاین اطلاعات شخصی خودشان از طریق سرویسهایی مانند Google Drive و Dropbox در حال افزایش هستند.

 

شیوه های ذخیره سازی ارزان تر

صنعت رایانش ابری تغییرات فراوانی را پشت سر گذاشته است. رشد انبوه و قیمتهای ارزان دو مورد از اصلی‌ترین ترندهای رایانش ابری در سال ۲۰۱۷ بودند. معمولا زمانی که تقاضا بالا می‌رود ، قیمت نیز افزایش می‌یابد ، اما با توجه به رقابت زیادی در بازار وجود دارد ، به لطف سرمایه‌گذاریهای زیاد برای افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی ، به نظر می‌رسد که قیمت ها همچنان کاهش یابد. می‌توان گفت که در حال حاضر ذخیره‌سازی ابری حدود ۱ TB تنها ۱۰ سنت هزینه دارد. این افت هزینه‌ها به شرکتها این امکان را می‌دهد که شیوه‌های ذخیره‌سازی ارزانی را به بازار عرضه کنند که این نیز به نوبهٔ خود سبب رشد بیشتر این صنعت خواهد شد.

 

رایانش ابری Server-less

هنگامی که برای نخستین بار شرکتها از رایانش ابری به صورت گسترد استفاده کردند ، کل سیستم باید سرورها را در فرایند پردازش خود می‌گنجاند ، زیرا ابتدا داده‌ها و اطلاعات در این سرورها ذخیره می‌شدند. اما حالا که اغلب شرکتها داده‌ها و اطلاعات خود را به صرت آنلاین ذخیره می‌کنند، دیگر وجود این سرورها در داخل سیستم ضروری نیست. به همین دلیل تکنولوژی Server-less  به وجود آمده است که این امکان را برای برنامه‌سازان و برنامه‌نویسان فراهم می‌کند که اپلیکیشن‌ها و خدمات نرم‌افزاری را بدون هرگونه زیرساختی ساخته و اجرا کنند.

 

این اپلیکیشن های جدید به لطف افزایش کارایی و کاهش هزینه‌ها و زحمتشان ، قطعا یکی از مهمترین ترندهای رایانش ابری در سال ۲۰۱۹ خواهند بود. استارت‌ آپ ها عامل اصلی تبدیل این تکنولوژی به یکی از ترندهای رایانش ابری هستند، زیرا با استفاده از آن می‌توانند در اوایل به‌کارگیری سرور مجازی ابری از امنیت بیشتر و توسعه ی ساده تری برخوردار شوند. حتی سازمانهای قدیمی نیز برای استفاده از این فرصت ، شروع به جایگزین کردن  برنامه‌های فعلی خود با این  برنامه‌های جدید کرده‌اند.

 

سیستم های کانتینری مبتنی بر سرور ابری

معمول آن است که در ترندهای رایانش ابری ، سیستمهای مبتنی برسخت‌افزار موجود با سیستمهای جدید جایگزین شوند ، اما چندان معمول نیست که شاهد تغییر سیستمهای مبتنی بر نرم‌افزار نیز باشیم. منظورمان سیستمهای کانتینری مبتنی بر سرور ابری است که به سرعت جایگزین ماشینهای مجازی می‌شوند. این کانتینرها شامل یک مجموعهٔ کامل یعنی اپلیکیشن و تمام ضمائم آن ، کتابخانه‌ها و سایر باینری‌ها و فایلهای پیکربندی لازم برای اجرای آن اپلیکیشن می‌شوند. این مجموعه را می‌توان بدون در نظر گرفتن پیچیدگی های اختصاصی سیستمهای مختلف ، به سرعت بر روی تمامی این سیستمها نصب نمود. این مسئله برای برنامه‌سازان و سازندگان نرم‌ افزاری که دیگر لازم نیست نگران حجم بستهٔ نرم‌افزاری لازم برای اجرای ماشینهای مجازی و همچنین زمان لازم برای راه‌اندازی اولیهٔ آن باشند ، بسیار مهم و قابل توجه است. این سیستمها سبب می‌شوند که کانتینرها کوچکتر و سریع‌تر از ماشین های مجازی باشند.

 

اینترنت اشیاء (IoT ) بی‌گمان دستگاههای IoT یکی از ترندهای آینده در رایانش ابری خواهند بود. در حال حاضر بیشتر دستگاههای IoT برای کار خود به سرور ابری متکی هستند ، سرور ابری سبب می‌شود که این دستگاهها آسان‌تر به سیستم وصل شوند و با توجه به عادات و الگو های کاری کاربران داده‌های مفیدی تولید کنند. به همین دلیل است که امروزه شرکتهای بسیاری اقدام به ارتقاء و به روز رسانی محصولات فعلی خود به دستگاههای متصل IoT همچون لوازم خانگی ، اتومبیل و محصولات الکترونیک کرده‌اند. داده‌هایی که این دستگاههای نسل جدید تولید می‌کنند سبب افزایش تقاضا برای ذخیره‌سازی ابری و اپلیکیشنهای مبتنی بر سرور ابری می‌شوند.

 

شبکه‌های ۵G

انتظار می رود که تمام سرویس های IT حجم عظیمی از داده تولید کنند که باید در سرور ابری ذخیره شود. اما آنچه که مهم است در زمان مدیریت این حجم عظیم داده، یک اتصال اینترنت قابل اعتماد وبا سرعت بالا داشته باشید. در حال حاضر LTE به حداکثر سرعتخود رسیده است و به همین دلیل است که امروزه جهان به دنبال دستیابی به ۵G است. هم‌اکنون در بسیاری از نقاط جهان در حال آزمایش بر روی شبکه‌های ۵G هستند. با افزایش استفاده از این استاندارد جدید در سرعت اینترنت، وارد مرحله‌ی جدیدی از سرویس‌های مبتنی بر سرور ابری مخصوصا در کشورهای درحال توسعه نظیر هند که بیش از ۹۰٪ فعالیت‌های اینترنتی در آن از طریق گوشی‌های تلفن همراه انجام می‌شود، می‌شویم.

 

نتیجه درباره ترندهای رایانش ابری

موارد یاد شده برخی از ترندهای رایانش ابری درسال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ هستند. عوامل متعدد دیگری‌هم وجود دارند که می توانند بر تاثیر واقعی این ترند‌ها بر بازار رایانش ابری موثر باشند، اما هم‌چنان انتظار داریم که این ترندها محرک‌های اصلی سیستم رایانش‌ابری باشند.

 

با رشد منظم این ترندها و ترندهایی که به زودی در رایانش ابری به وجود می‌آیند، فرصت‏‏‎های جدیدی نیز در اختیار متخصصین و کارشناسان سرور ابری قرار خواهدگرفت. هدف از ایجاد Whizlabs آن است‌که به کارشناسان این‌حیطه کمک کند تا در روند حرفه‌ای خود به سطح بالاتری دست پیدا کنند. بنابراین ، Whizlabs به شما کمک می‌کند تا طیف گسترده‌ای از تاییدیه‌های رایانش ابری را که از سوی ارائه دهندگان مختلف سرویس‌های ابری مانند AWS ، Google ، Azure وSalesforce صادر می‌شوند، را به دست‌آورید.

https://www.novinhost.org/blog/938-%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%A7%D8%A8%D8%B1%DB%8C.html

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی